info@deisabella.nl

Van Nederland tot Madeira

Onze blogg voor 2020

Amsterdam -> Nazaré -> A Coruna

Vrijdag de laatste dingen in de koffer gedaan, tickets uitgeprint voor het vliegtuig en de bus, nog even een avondje samen genieten als herman midden in de nacht vertrekt. Alles lijkt volgens planning te lopen als ik smorgens mijn telefoon open en een appje heb van mijn vader, je hoeft herman niet te appen zijn telefoon ligt hier. Goeie actie schat, dus ik wel zo slim geweest om even een mail te sturen naar de jachthaven met alle contactgegevens van thuis en nu maar afwachten dan. Dan zie ik een mail van hem verstuurd vanaf Schiphol en zo kunnen we weer contacten. De reis verloopt goed en bij aankomst wordt de boot weer op orde gemaakt voor de terugreis. Woensdagochtend vroeg vertrekt de Isabella vanuit Nazaré en zet de route uit naar Porto waar hij rond 3 uur aankomt, een paar uur later sta ik (lies) aan de grond op Porto. Fijn om elkaar weer vast te kunnen houden en nu kan de terugreis echt beginnen.

We slaan wat boodschappen in en willen 12 uur los gooien, we hebben 180nm te gaan dus een flinke tocht voor de boeg. Het lukt ons 12 uur los te gooien en varen Porto uit op naar A Coruña. Al snel proberen we een ritme te pakken met rusten maar ik ben nog niet ingeslingerd en veel te onrustig, Herman ziet zijn kans schoon wel nog even wat bij te kunnen slapen. Ondertussen schil ik de aardappels en zorg ik dat het eten op tijd klaar staat, heerlijk goulash met aardappels het smaakt ons prima. Na de afwas gaat herman nog even liggen zodat ik niet de wacht hoef te houden in het donker, als ik ga proberen te slapen binnen gaat het mis, ik wordt kattig en krijg een brok in me keel, slaapzak mee naar buiten en dan maar op het achterdek slapen maar het is al te laat, eenmaal ziek dan blijf je ziek en toen ik even weg viel plofte herman zijn zwemvest open...pfff we schrokken ons door. Na veel wikken en wegen besluit herman toch bij Baiona naar binnen te gaan, beide zijn we moe en ik ook nog ziek dat wordt geen leuke nacht. Rond 2 uur snachts liggen we aan de stijger en zakt direct dat rot gevoel. Lekker slapen morgen 6.15 gaat de wekker weer. Ps Portugal hebben wij om 22.25 verlaten, wat was dat een lekker gevoel.

6.30 de koffie is gezet en we varen rustig Baiona weer uit, het oogt kalm en eindelijk laat die mooie koperen ploert zich zien, al snel krijg ik dan echt de mooiste beloning ever, dolfijnen, echt je kan me niet blijer krijgen, de hele ochtend zwemmen ze langs de boot mee en krijg mooie shows van ze te zien. De middag slaapt herman wat bij want slapen als de motor aanstaat gaat bij mij nog niet. Gezien we tijdswinst hebben besluiten we toch een klein beetje te gaan genieten van onze vakantie en besluiten vanavond lekker naar binnen te gaan. Ons oog valt op Camariñas, klein haventje in een mooi gebergte gebied. Naast ons liggen Nederlanders met hun boot Just, die de Algarve in gaan. Na een heerlijk wijntje en een warme douche wil Herman in het stadje wat eten, hadden we dit maar niet gedaan want ik weet zeker dat mijn asperges lekkerder waren dan die vieze prut van daar. Na een nacht goed slapen worden we voor de wekker van 09.00 wakker, koffie, afwas en nog een praatje met de Just gooien we los naar....misschien wel A Coruña. Ik hijs de zeilen en al snel kan de motor voor het eerst sinds 3 dagen uit en zeilen we!!! Wat een heerlijk gevoel.

Op de oceaan slaat het ineens dicht, we hebben amper zicht door dichte mist als we ook nog een pan pan melding krijgen van een vermiste surfer, ik besluit lekker voorop te gaan zitten zodat ik vrij zicht heb en herman goed kan navigeren. Een uurtje later trekt alles weer open en gaan we van een zeilpak naar zo min mogelijk kleding. De dag verloopt verder super, voor lunch heerlijke pannenkoeken als we aan het einde van de middag bij Illas Sisargas afbuigen naar A Coruña!! De dolfijnen laten zich ook weer goed zien vandaag, de laatste bleven zo lang dat ik zelfs kan had om de kids nog even te bellen en ze live te kunnen laten meegenieten, deze groep was zo aan het spelen met de boot dat ik nat werd van al het gespetter. Om 20.30 varen we dan eindelijk ons doel binnen A Coruña.

Ons volgende plan zullen we met jullie delen. Maandagochtend 6.00 vertrekken uit A Coruña, waar we de oversteek op Biskaje in gaan zetten, we verwachten prachtig weer en op het eind zelfs nog lekker zeilweer, de verwachting is dat we woensdag op donderdag I. D'Ouessant zullen passeren en bij goede omstandigheden zullen we doorvaren richting Cherbourg, Duinkerken en uiteindelijk Cadzand. Bij ideale omstandigheden stoppen we alleen om te tanken, het weer lijkt vooralsnog perfect om het in 1 klap door te doen.

Nog een paar dagen

We bereiden ons voor en tellen de dagen nu echt af, zaterdag zal Herman vertrekken naar Nazaré en de eerste voorbereiden op de boot gaan maken, tegenaan dinsdag zal hij dan richting Porto varen mits het weer gunstig blijft met misschien een tussenstop in Aveiro, een plaats waar wij vorig jaar zo heerlijk voor anker hebben gelegen. Het plan zoals hij nu is, is dat we Porto eruit gaan en de oceaan op zullen gaan, we zullen dan in een windstilte gebied uitkomen en uiteindelijk de wind mee krijgen ipv tegen. Het idee is om in 1 keer door te steken over de golf van Biskaje en om dan zo het engels kanaal in te lopen. Helaas zal ik Lies nog 2 weken moeten wachten voor ik ook eindelijk weer aan boord kan! We hebben er zin in en gaan er een super toffe reis van maken!!

Nog een paar weken

Langzaam gaan de dagen voorbij, op het nieuws worden we beinvloed met negatief reisadvies voor Portugal maar na een telefoontje met de jachthaven blijkt deze informatie allemaal niet te kloppen. Alles in Portugal blijkt open te zijn dus kan het aftellen nu echt beginnen. 25 juli vertrekt Herman naar Lissabon en aansluitend zal ik Lies 1 augustus vertrekken naar Porto.