SOLO ZEILEND MET

DEISABELLA.NL


DE VOORBEREIDING

De boot verdiend voor vertrek uiteraard een goede behandeling, een paar jaar geleden was ik hiermee al begonnen, ze kreeg een nieuwe motor.Vorig jaar is ze een tijd de loods ingegaan voor een wat groter project, een nieuw dek en spiegel waren echt hard nodig.Ook heb ik alle afsluiters vervangen, nieuwe ramen geplaatst en de fundering van de verstaging versterkt.


Afgelopen voorjaar ben ik gestopt met mijn eigen zeilmakerij, ik ben gaan werken bij Zeilmakerij Köster in Enkhuizen waar ik ook mijn nieuwe tent en zeilen heb gemaakt.Een grootzeil met 3 reven. Ik heb gekozen voor zeilen op leuvers; stormfok, zwaarweerzeil, twee werkfokken, Genua 3, Genua 2 en een spinnaker. Met dit pakket moet het wel gaan denk ik.


De Hydrovane, ik heb nog gedacht om alleen met elektrische stuurautomaten te gaan varen, aangezien ik niet afghankelijk wil zijn van stroom heb ik toch gekozen voor de Hydrovane.

LEES VERDER

Dieselkookstel werkend, de keuze voor dieselkoken is er een met voor en nadelen. Het kookstel is groter dan mijn oude gasstel wat bij gebrek aan ruimte geen voordeel is maar ik heb GEEN gas meer aan boord. Nieuwe schootlieren, ja dat is een luxe keuze. Dit zijn selftailing lieren, wat ik miste op mijn oude lieren. Iridium Go, 24 uur per dag online om de weerberichten op te halen en contact met het thuisfront is ook wel fijn. Een zonnenpaneel, tja wat moet ik daar nog bij zeggen...


De bijboot is vervangen, dit was ook gewoon nodig. E-pirb, uiteraard een stukje veiligheid. Dan zijn er nog wat zaken die geleverd moeten worden waaronder; het reddingsvlot (oude stamt uit de 80ge jaren), de watermaker waarvan ik getwijfeld heb of ik die wilde, mede omdat het een kostbaar ding is en wel wat weegt. Toch gegaan voor het gemak van zoet water, ook fijn dat ik nu minder zuinig hoef om te gaan met mijn water. Lithium Iron Phosphate accu's 300 amp, lichter en kleiner dan mijn oude 2x110 amp en verder ontlaadbaar. Na een goed gesprek met Henny, voor mij een zeer gewaardeerd mens die mij over de streep heeft getrokken. Dank Henny en veel succes met het afbouwen van jou droomschip. Benieuwd naar zijn schip klik dan hier!

De boot gaat in april nog even op de wal bij de Bruyn Watersport waar de motor nog een beurt zal krijgen, de mast een extra val en nieuwe stroomkabels, een versterking van de mastvoet, de dieptemeter zal dan vervangen worden en uiteraard zal het onderwaterschip goede antifouling krijgen.Je bent eigenlijk nooit klaar met je boot. Ik zal ook tijdens mijn reis het nodige moeten onderhouden en vervangen.