SOLO ZEILEND MET

DEISABELLA.NL

ALVOR - PORTIMAO

Zaterdagochtend wil Lies graag naar Portimão, ze wil een avondje op stap dus alles in gereedheid gebracht en op naar Portimão. Een klein half uurtje later zijn we er al en laten het anker zakken. Die middag gaan we lunchen in de stad als Lies haar mening over het stappen snel bijstelt. Een toeristische trekpleister met enorm veel clubs en een tiener gehalte van jewelste dus stappen ziet Lies al snel niet meer zitten. Die avond gaan we met de bijboot naar het grotere centrum van Portimão en nemen een taxi naar een winkelcentrum. De tweeling van Lies wilde graag een boevenshirt en die moesten we nog scoren, nou we hebben ze hoor (foto volgt nog ;-)

Zondag besluiten we ons aan te melden voor een 2 daagse duikcursus, iets wat we beide heel graag willen behalen zodat we straks in de reis nog veel mooie duiken kunnen maken. Maandag en dinsdag praktijk gehad en dinsdagmiddag ons theorie examen, beide natuurlijk met vlag en wimpel geslaagd en in het bezit van onze Padi! Woensdagochtend besluiten we onze reis door te zetten naar Faro vanaf daar zal Lies ook weer terugvliegen naar huis maar daar gaan we nog maar niet aan denken....

logstand; 9707

PENICHE - ALVOR

Log; 9435 Vrijdagochtend is ons besluit erop gevallen te vertrekken naar Cascais, wat meer een toeristisch plaatsje, weinig wind en lage golven een heerlijke start van de dag. Met een aantal boten varen we op, als de wind er nog verder uitkakt en we het spinnaker opzetten. Na een half uurtje is dit ook al niet meer te doen en moet de motor het werk gaan doen. De wind komt na een tijdje weer terug en we kunnen weer lekker zeilen als we de hoek van Sintra om komen, de wind neemt hard toe, de golven worden steeds hoger als de boot steeds harder en harder gaat, bij 10.3 kn surfend over de golven besluit ik dat het fok eraf moet. Het is een sportief laatste uurtje maar het uitzicht is prachtig als we aan het einde van de middag aankomen in Cascais. Een baai met wat stranden en blijkbaar een festival wat 7 dagen duurt...als dit maar goed komt. Het anker eruit, de bijboot er weer naast en ons drankje hebben we wel verdiend na een duik in het wederom steen koude water. Die avond blijven we lekker aan boord, er is genoeg om ons heen te zien en vermaken ons dus prima. Zaterdagochtend besluiten we de stad te bezoeken voor de boodschappen en gaan daarna naar het strand. Een mensenmassa maakt het bijna onmogelijk normaal op het strand te kunnen liggen en besluiten al snel terug te gaan naar de boot.

Zondag wordt onze volgende stop in eerste instantie Sesimbra, in de boeken lezen we dat je er weinig kans maakt op een plek in de haven en de val winden op de ankerplek geven ons geen goed gevoel. Ondanks de dikke mist besluiten we toch door te zetten naar Sines, een flink stuk door maar het is goed te doen ondanks het weinige zicht. Naast ons vaart een Nederlands schip met ons mee, Lies haar droom boot een hallberg rassy van 17 meter, ze heeft wel smaak! We worden door ze opgeroepen voor een leuk praatje wat onze plannen zijn en daarna is het weer stil om ons heen. De wereld is klein, 100 meter zicht is veel als we ineens worden bestormd door een hele groep dolfijnen, Lies vliegt naar het voordek want die kan geen genoeg krijgen van haar water vriendjes.

De zee is zo kalm en glad dat je alles door het water ziet gaan als Herman ineens een vin voorbij ziet komen, een haai van een klein metertje passeert de boot als Lies direct de hengel naar binnen haalt, die willen we niet aan onze lijn. De rest van de dag zien we nog wat vinnen van haaien maar verder blijft het rustig en kalm. Einde van de dag trekt de mist dan eindelijk op en krijgen we weer wat zicht om ons heen. De wind neemt ook wat toe en we kunnen weer heerlijk zeilen. Begin van de avond lopen we Sines binnen, we besluiten even de haven in te gaan om de boot een poetsbeurt te kunnen geven en alle apparatuur weer even op te kunnen laden aan de walstroom, na een heerlijk aankomstdrankje duiken we de warme douche in en gaan een hapje eten. Het was weer een mooie lange dag!

Woensdagochtend Herman heeft alles al klaar gemaakt voor vertrek als hij me wakker maakt en wil vertrekken, met als doel de hoek om te gaan om zo in de Algarve te komen. Sagres heeft mooie bergen waar we in een baai mooi kunnen ankeren. Na een lange dag moteren zonder dolfijnen en 1 mini haai komen we dan eindelijk aan in Sagres. De rotsen zijn werkelijk prachtig en kijken onze ogen uit. Om de hoek pakken we dan eindelijk wat wind en kunnen we voor het eerst een stukje zeilen. Er liggen redelijk wat bootjes voor anker als wij ook ons plekje kunnen vinden en het anker laten zakken.

Zo we liggen! Ik had Herman beloofd mijn lasagne te maken wat nog niet makkelijk is zonder normale oven maar het is gelukt! De avond valt en rustig geschommel brengt ons in slaap, als het rond een uur of 3 in de nacht wel anders wordt. De boot klotst alle kanten op en besluiten eruit te gaan, gebroken van de 12 uur die we gevaren hebben gaan we toch nog maar proberen te slapen en dat lukt ons dan uiteindelijk nog tot een uur of half 9. 1 ding is zeker vandaag we gaan hier weg. Ons oog is gevallen op Alvor, een soort waddengebied waar sommige plekken idd helemaal droog vallen. Haast hebben we niet dus besluiten lekker te gaan kruisen en met een lekkere bak koffie worden we samen op het voordek rustig wakker. Rond half 3 in de middag lopen we Alvor binnen en besluiten door te varen om te kijken waar we willen liggen, het is goed opletten dat je niet ineens op een bank zit, als we een plekje net voorbij de ingang vinden. Heerlijk rustig een prachtige omgeving dit is waar wij de komende dagen zullen verblijven.

AMSTERDAM - PENICHE

Log 9363, De zaterdagochtend verloopt voor beide enorm langzaam, Lies heeft vertraging en de tijd lijkt maar niet voorbij te gaan. Door me schoonouders wordt ik op de hoogte gehouden want die volgen het vliegtuig op de voet. Lies schrijft; vanuit het vliegtuig zie ik van alles wat ik herken, de Noordzee, Engeland, de kanaaleilanden en dan de golf van Biskaje. Ik dommel wat in slaap als ik wakker wordt gemaakt dat we over 5 minuten de landing in gaan zetten. Het was een roerige vlucht met behoorlijk wat turbulentie, laten we het opstijgen met de harde wind die er in Nederland was maar snel vergeten. Ik zie de haven van Porto, we draaien haaks om als we de landing inzetten en eindelijk weer op de grond staan. Herman krijgt nog appjes van me ouders dat ik geland ben als ik snel me koffer ga halen en dan eindelijk me lieverd weer in levende lijve zie.


Een taxi brengt ons naar de boot als we wat gaan drinken en even de mac op gaan zoeken, die avond zijn we nog lekker wat wezen eten in de stad.


Zondagochtend rond de klok van 7 vertrokken naar Aveiro, zeilen kunnen we niet echt dus de motor erbij en zo komen we rond de klok van 3 aan daar. In de boeken hadden we voor informatie gekregen dat het binnenlopen erg gevaarlijk kon zijn, dus hebben we veiligheids maatregelen genomen met zwemvesten en de lifeline maar al snel werd ons duidelijk dat het binnenlopen een makkie werd. We zoeken de baai op waar we ons anker laten zakken, zo tijd voor een aankomstdrankje. Maandag besluiten we met de bijboot naar Aveiro stad te gaan, een uur lang omvaren en door een sluisje heen als we zoals ze het op internet noemen klein Venetië binnen varen. We worden lachend en raar aangekeken en er worden foto's van ons gemaakt, man wat hadden wij een lol samen. Bij een plaatselijke rederij mochten we de boot even achterlaten voor wat boodschappen. De terugweg was koud en guur en de wind was toegenomen waardoor we best wel wat moeite hadden om terug te komen.

Dinsdagochtend besluiten we door te gaan, figuera da foz is de volgende stop.
Als Lies de zeilen heeft gehezen varen we rustig te haven uit en kunnen lekker zeilen, de wind neemt soms wat toe als we zien dat onze voorganger de boot in de wind legt, naar ons inzicht is hij aan het reven en als de wind bij ons ook begint aan te trekken zitten er bij ons ook al snel 2 reven in. Het laatste uurtje was de wind pittig, soms vlagen van 26 knopen en behoorlijke golven, Lies had het er duidelijk even moeilijk mee, ze is nog niet helemaal ingeslingerd maar we hebben de tocht overleefd ;-). Na de boot aan te hebben gelegd eerst maar eens een drankje als Lies de rust nog niet heeft en eerst de boot wilt afspuiten. We besluiten de douche op te zoeken want na 3 dagen onder de douche zak zijn we toe aan hard stromend water. Die avond gaan we lekker de stad in en sluiten we de avond af met een lekker ijsje.


Woensdag vertrekken we uit Fiquera da Foz en willen naar Peniche, heerlijk op zeil kunnen we weg en gooit Lies de hengel er vast uit. Voor korte duur want na een half uurtje hebben we al dolfijnen rondom de boot die ons de rest van de dag hebben omringd. Einde van de dag komen we daar aan, wat een prachtige aankomst hier, mooie rotsen en bergen. Naast ons op anker een Nederlands schip die ik al eerder heb ontmoet deze tocht. Onderweg hebben we heerlijk vers brood gebakken wat ons avondmaal zal zijn deze avond. We hebben deze nacht allebei enorm slecht geslapen, de wind trok aan tot 28 knopen waardoor we beide erg op het anker alarm lagen te slapen. Donderdag besluiten we een dagje de kant op te gaan, in een vis en duik winkel slagen we nog voor vis en duik spullen als we in de supermarkt nog wat boodschapjes halen en terug gaan naar de boot.


Het water is hier zo helder dat we besluiten te gaan snorkelen, dat besluit was zo weet anders want het water was zo verschrikkelijk koud. Het zonnetje warmt ons weer wat op als we nog even heerlijk hebben zitten kletsen met Lies haar ouders. De avond valt voor ons duidelijk vroeg want om half 10 gaat bij ons het lichtje uit.

ARES - BAIONA OP NAAR PORTO

Log 9153,vertrokken van Ares richting Corme er staat niet veel wind. Ik ben vooral bezig om weer vertrouwen te kweken deze dagen. In Corme overnacht ik om de volgende dag verder te gaan richting Finestera.

De volgende dag vervolg ik mijn weg. Het gaat best lekker maar nauwelijks wind. Tegen de tijd dat ik bij Cabo Finisterre ben begint er een lekker zeilweertje te ontstaan, trekt de mist definitief weg en besluit ik dat het zonde is van deze dag om nu niet verder te zeilen, Muros uitgekozen als nieuwe bestemming van deze dag waar ik begin van de avond aankom en besluit in de haven de nacht door te brengen.

Log 9239, vertrokken uit Muros za 20 Juli weinig wind uit het zuiden en de motor doet wederom het werk. Ik wil vandaag richting Porto Novo. Op het internet een gezellig strand gezien daar en ik ben wel toe aan wat gezelligheid. In de middag kom ik aan en vindt er een ankerplek, het doet idd erg gezellig aan. Maar man, wat een jetski’s en motorboten die er de rust verstoren en mijn bootje irritant laten schommelen. Morgen zoek ik een rustigere plek, had ik al snel besloten. Ik vond dit plekje een stukje verderop in een rustigere baai en heb daar een paar nachten op het anker gelegen.

Dinsdag 23 Juli wil ik weer verder, het is een grauwe grijze dag en zo voel ik mij ook. Cangas is maar 17 mijl en ik wil ondanks nauwelijks wind gewoon op het zeil. Dobber de dobber kruizen schiet echt niet op maar geeft wat rust. Aangekomen in Cangas ga ik het plaatsje wat verkennen. De volgende morgen is het poetsdag, ik hou van schoon schip. Na het poetsen komt er weer rust, het hoort erbij maar als het klaar is merk ik hoe goed een schoon en fris schip je kan doen. Inmiddels even naar de overkant geweest ( Vigo). Daar de stad nog wat verkend.

Zaterdag 27 Juli naar Baiona gevaren, hier voor anker in de baai en een aantal dagen gelegen. Wat klusjes geklaard. Dinsdagmiddag kwam de wind de baai in en werd het ankeren wat onrustig, dus ben ik maar de haven ingegaan. Donderdag 1 Aug wil ik weer verder om Spanje te verlaten. Verwacht in één keer naar Leixoes te varen, dat is bij Porto waar de 10de Lies haar vakantie met mij zal vieren en we samen in drie weken richting Faro zullen varen. Kan niet wachten tot het zover is, het missen duurt nu wel wat lang.

15 JULI CAMARET SU MET - A CORUNA

Vertrokken om 8.00h van Camaret Su Mer, log 8765

De wind wakkert in de loop van de dag aan tot 20kn, ik zet twee reven en zo gaat dat prima, snel ook in ieder geval. In de loop van de eerste nacht neemt de wind af en haal ik rond 4 uur de reven eruit. Niet veel later valt de wind terug tot 6kn wat mij doet besluiten de motor bij te zetten. Zo vaar ik gedurende de rest van de dag door. Aan het begin van de avond zie ik een walvis op ongeveer 250 meter van mij vandaan, dat maakt de saaie dag op de motor wel goed. De nacht verloopt rustig, nog steeds nauwelijks wind dus staat de motor nog bij.

In de loop van woensdag ochtend komt er dan eindelijk wat wind en kan de rustverstoorder uit. Ik moet nog 80 mijl tot Ferrol, hoop daar voor het donker te kunnen zijn. De laatste 25 mijl neemt de wind toe, het was verwacht tot ongeveer 20kn maar hoe dichter ik kom des te harder gaat het waaien. Het grootzeil is gestreken en op een genua vaar ik door, doordat het water minder diep is geworden, worden de golven ook steeds steiler.

De wind is harder dan verwacht en tikt de 28 kn aan de golven passen zich hierop aan. De eerste golven breken achter mij en een enkele vinden het nodig in de kuip te belanden. Prima, dit is pittig maar zeker te doen. Tot ineens de giek vrijuit gaat, de stopper van de grootschootrail is eraf door de klap schiet de kar eraf en gaat de giek ineens een eigen leven lijden. Na een oplossing met touwen kon ik dan toch mijn weg verder gaan. Gebroken en moe zocht ik een ankerplek en dacht de juiste diepte te hebben gemeten en na fijn contact met het thuisfront een welkoms biertje na 3 dagen kon ik dan eindelijk gaan slapen. Tenminste dat dacht ik. Midden in de nacht schrik ik wakker, ik lig scheef. Dit kan maar 1 ding zijn, de boot is aan de grond. Onrust in mijn vermoeide hoofd en lijf, ja het wordt ook weer vloed. Maar de vragen, hoever zakt het water nog, liggen er stenen op de bodem en houd alles dit? Die vragen houden mij wakker, in de kuip kruip ik onder mijn dekbed. Met laagwater lig ik bijna droog, gelukkig is het rustig water met nauwelijks golfslag en is de boot op de zand/grind bodem beland, niet veel verder zie ik stenen. He is al daglicht, tegen 11 uur zal ik loskomen verwacht ik, nog niets wat op lekkage lijkt en gelukkig loopt het goed af.

Ik zet als ik los ben direct koers naar de jachthaven op A Coruna, eenmaal aangekomen ga ik controleren, eerst binnen geen drup te zien. Dan maar een zwembroek aan om de romp te controleren en gelukkig ik zie geen schade, hooguit wel wat verfkrasjes maar dat mag geen naam hebben. Dan is daar het moment! Ik breek! Dit is teveel en ik moet mij herpakken.

Na 3 zware dagen praten met Lies, Wil, Karen en Laurens heb ik mezelf terug gevonden, wat ben ik jullie dankbaar, goed slapen en eten heeft wonderen gedaan want vandaag heb ik de grootschoot weer gemaakt en begin ik weer zin te krijgen in de reis. De wereldreis van 3.5 jaar is definitief van de baan, gewoonweg omdat het gemis zo groot wordt en het overzicht is kwijt. Na veel praten ben ik tot het besluit gekomen niet volledig te stoppen en terug te keren maar is mijn keuze gevallen op een rondje Atlantic. Van Spanje naar Portugal waar Lies 3 weken aan boord zal komen, door naar de Canarische Eilanden waar Lies samen met de kids aan boord komt, waarschijnlijk Tobago, Bonaire, naar het Noorden daar wat eilanden en via de Bahama’s naar Bermuda…

Morgen ga ik weer lekker een anker plekje zoeken, om vervolgens wo do of vrijdag weer te vertrekken een stukje verder en dichter naar Portugal!

FOTO'S EN VIDEO'S ZULLEN SPOEDIG VOLGEN



30 JUNI CHERBOURG - GUERNSEY - BREST

Boulogne: log 8444

Het begint heerlijk. In de middag neemt de wind toe tot 22kn en later tot 26kn als ik besluit het grootzeil weg te halen. Het is 18.20h nog 83mijl te gaan tot aan Cherbourg.

Cherbourg: log 8596
Hier maar twee nachten blijven liggen, de eerste ankerplek zou je kunnen zeggen, ankeren scheelt veel havengelden dus dit zal ik zo veel mogelijk blijven doen. Daarbuiten kan ik mij groen en blauw ergeren aan andere mensen in de havens maar dat terzijde ;-).

Maandag 1 juli 2019 vertrek ik weer, dit keer richting Geurnsey. Het eerste stukje is de stroom tegen maar vlak langs de kant is er een stukje minder tegenstroom. Stroming speelt in deze omgeving een hele grote rol.

Ik vaar door de The Race of Alderney, doordat ik even niet goed oplet vaar ik tussen 2 visboeien door, waardoor de lijn achter mijn roer blijft hangen. Met veel moeite weet ik

staand op de zwemtrap met mijn voet in het water en de lifeline gezekerd op de achterstag, de lijn met pikhaak omhoog te trekken en door te snijden. Het was schrikken en met dikke stroom van achter lastig zat om de lijn los te krijgen. Sturen ging niet dus er was weinig keuze. Gelukkig is het goed afgelopen en kom ik later veilig aan op Geurnsey waar ik een mooi ankerplekje vind, wat die avond met hoger water helaas een klotsbak werd. De logstand 8634.

De volgende morgen (Dinsdag 2 juli) besluit ik een andere baai op te zoeken. De wind zal draaien en daar hou ik rekening mee. De keuze is gevallen op Petit Port, een vriendelijke baai die met hoog water een klein strandje heeft. Morgen wil ik naar de stad lopen wat inhoud dat ik de steile trap zal moeten beklimmen met mijn hoogte angst maar ook dat zal lukken.

De omslag van haven naar ankerplekjes is in mijn hoofd wel een pittige. Soms voel ik mij wat alleen, maar gelukkig geeft het contact met Lies, de kinderen, familie en vrienden mij weer een wat fijner gevoel. Het zal allemaal moeten wennen.

Vrijdag 5 juli

Met een logstand van 8636 vertrek ik weer van Guernsey. Het was een fijn verblijf op dit prachtige eiland. Voor de wind met ongeveer 10 tot 12kn wind is t prachtig zeilen zo. Op naar Brest..

In de avond valt de wind dan echt weg en ga ik op de motor verder, dit doet mij ook besluiten toch naar Camaret su Mer te varen en later daar vandaan dan de oversteek naar noord Spanje te maken. De aankomst in Camaret su Mer is mooi, nog wat dolfijnen gezien, s’nachts nog wel gehoord maar toen was het te donker. Logstand 8765 lig ik aan een mooring.

Vuil wegbrengen en rusten.

Zondag, ik sliep wat langer dan verwacht en moet opschieten om de boodschappen te doen. Deze dag staat in het teken van bijkomen maar ook weer voorbereiden voor de oversteek. Beetje dubbel maar het weer ziet er mooi uit dus ik wil maandag weer verder. Dek spoelen, vers water maken en binnen opruimen. Weer berichten bekijken en ik ontspan wat met zwemmen en genieten van dit leuke plaatsje waar ik fijne herinneringen aan heb van eerdere bezoekjes met mijn vader nog.



30 JUNI BOULOGNE -> CHERBOURG

Van Boulogne naar Cherbourg, geen geschreven blogg dit keer maar wat leuke plaatjes en video's die meer vertellen over de reis naar Cherbourg! Veel kijkplezier!

21 JUNI VERRASSING

De eerste week van mijn reis, na Stellendam ben ik rustig aan vertrokken naar Oostende waar ik dinsdag aankom en een rustige nacht heb gehad. Woensdag besluit ik daar te blijven en zo heb ik nog wat tijd om daar even rond te wandelen. Ik vertrek daarna naar Nieuwpoort als ineens de telefoon gaat! Verassing!! Lies komt met de tweeling een nachtje logeren dit tovert een enorme lach op mijn gezicht. Snel de boot aan kant maken, een pan met eten staat klaar als ze aan boord komen. Heerlijk genieten was het met Lies en de tweeling. De kids naar hun vader en Lies en ik gaan nog even Nieuwpoort verkennen. Zondags bepalen we onze route voor Portugal, zoeken we samen mooie leuke plekjes uit en leggen we de lifeline op de boot vast, nog even samen zwemmen en genieten van de zon als we daarna weer afscheid moeten nemen. Het was zwaar maar we kunnen dit samen daar zijn we zeker van.

Maandagochtend nog voor 07.00h zet ik mijn vertrek in, ik wil naar Callais en misschien verder maar ik vrees dat dit niet haalbaar is met de stroming. De wind is nu nog half maar zal tegen draaien tot recht voor de kop en ook een paar uur 18kn dus ik zet vast 2 reven. Het is hier nu warm en de bewolking los snel op! Ik mis me liefje gelukkig heb ik haar net nog even kunnen horen. In de middag drijft er bewolking binnen en neemt de temperatuur gelukkig wat af, vooralsnog is de wind alleen recht op de kop gedraaid en was net max 16kn, voorbij Callais neemt de wind en de bewolking snel toe en er lijkt wat onweer voorspelt te zijn wat mij doet besluiten terug te keren naar Callais.

Dinsdagochtend zet ik mijn reis weer voort en heb als bestemming Boulogne, rond de klok van half 9 vaar ik de haven van Callais uit waar ik rond de klok van 13:00h de haven van Boulogne in vaar. Helaas geen vis gevangen dus wordt het vanavond Spaghetti ;-)

17 JUNI AFSCHEID SCHEVENINGEN

Herman schrijft:

Het vertrek gisteren viel mij zwaar, vrienden familie en vooral Lies, Jayden en Denzel zal ik lang gaan missen, de emoties daarvan voel ik vaak en veel. Onrust in mijn lijf, ik heb besloten daarom nog even geen nachten door te zeilen en zo wat rust te vinden.

Vanmorgen na het tanken vertrokken uit Stellendam. Ik ben op weg naar de Belgische kust, Nederland wil ik vandaag verlaten. Het weer is mooi, wat sluierbewolking en niet koud. De wind liet het vanmorgen wat afweten dus de eerste uurtjes de motor erbij gehad, vanmiddag rond 14.00h toch kunnen zeilen, nu 18.30 vaar ik met 15 kn wind plat voor de lap langs de Westerschelde. Vanavond hoop ik Oostende te eindigen.

Lies schrijft:

Toen ik Herman een jaar geleden leerde kennen vertelde hij mij over zijn droom en de mooie reizen die hij met zijn vader heeft gemaakt. Ik kon zo alles beleven in de manier hoe hij mij dit vertelde, de liefde voor zijn ouders spatten af van de verhalen, wat een mooie lieve mensen. Toen in December het huis was verkocht kwam dit als donderslag bij heldere hemel, geluk, blijdschap maar ook veel verdriet kwam er in ons naar boven want nu zou de reis eraan komen op hele korte termijn.

De afgelopen maanden hebben we ons er samen hard voor gemaakt alles op en in de boot aan kant te maken, een leuk zwaai weekendje geregeld en toen kwam het afscheid in Enkhuizen. Gelukkig hadden wij daarna nog 2 weken samen en konden we nog met volle teugen van elkaar genieten. Mijn eerste zee overtocht naar Engeland, de verjaardag van de kids, tot gisteren. Wat een heftige dag, kids naar school, alles thuis en op de boot regelen, kids weer halen en nog even genieten met zijn vieren.

Jayden en Denzel wilde net als mama Herman graag een knuffel meegeven op zijn reis en mijn mond viel ervan open dat ze hem beide de lievelings knuffels van hun gaven. 15.00 uur we moeten naar de boot, zijn laatste spulletjes gaan mijn huis uit, voor de laatste keer samen de deur uit bah wat een verschrikkelijk moment.

In Scheveningen aangekomen kwam mijn lieve vriendin Chinouk ook nog even een knuffel brengen, ook Wil en Caithlyn kwamen nog een laatste kus en knuffel geven, de motor aan, touwtjes los, nog 1 laatste kus en daar ging hij. Het afscheid viel zwaar zowel bij Herman als bij mij en de kleine mannen, ze waren boos, verdrietig maar toch ook wel een beetje blij want Herman gaat de boot voor hun naar Las Palmas brengen waar wij in Oktober een heerlijke vakantie met ze zullen hebben!

Lieve Herman, Schatje, Ouwe....
Ik ben trots op jou, ontzettend trots! Bedankt voor nu al alle mooie en fijne dingen die wij hebben meegemaakt samen en nog mee zullen gaan maken. Ik wacht hier op jou en over 3 jaar sta ik weer op de steiger op je te wachten!! Een behouden vaart, veilige mijlen en tot Augustus

5 JUNI IJMUIDEN - ENGELAND

Na 2 dagen wachten gaan we dan nu echt eindelijk, maandag wilde we wachten op wat gunstige wind van dinsdag alleen dinsdagochtend toen we het weerbericht bekeken werden we niet zo blij. Uiteindelijk in de middag het besluit genomen niet te gaan dus dan maar even met de bus naar het stadje, seabands halen voor Lies en wat boodschapjes om oversteek mee door te komen. Rond 21:00 brak het dan ook echt los in IJmuiden en waren we blij dat we toch niet zijn gegaan want tja we twijfelde wel nog even. Woensdagochtend om 6:00 de wekker, bakje koffie, zeilpak aan, Genua 3 ligt klaar, Lies in spanning voor haar eerste oversteek. Zo zijn we heerlijk zeilend vertrokken, na wat hazenslaapjes, aannemende wind en afzakkende wind gaan de dan eindelijk de grens over, welkom in Engeland. Een kleine 15 mile voor Lowestoft worden we verrast door 3 dolfijnen die zeker wel een half uur om de boot heen hebben gezwommen, even kon Lies het zich niet goed voelen van de zeeziekte vergeten en hadden we beide weer wat energie om het laatste stukje door te zetten. Om 3:40 varen we dan eindelijk de haven in, tijd voor een biertje en een wijntje want die hebben we wel verdiend. Van Hennie had ik nog een envelop gekregen die ik in mijn eerste buitenlandse haven mocht openen, een mooi notitieboekje en zeekaart zaten erin, dank hiervoor. Inmiddels hebben we vanmorgen los gegooid richting Southwold waar we nu heerlijk genieten van een strak blauwe hemel. Logstand 8158! Filmpje staat ook weer online!

2 JUNI VERTREK UIT ENKHUIZEN

Na een roerige ochtend samen aan boord alles opruimen en klaarzetten komen langzaam bij beetje onze familie en vrienden aan in de haven. Na een gezellige uurtjes is het dan nu echt tijd, met een brok in onze keel en tranen over onze wangen varen wij zwaaiend de haven van Enkhuizen uit, om het hoekje kwamen Will Harro en Caitlyn nog even zwaaien en voor de Mastenbar zaten er nog veel meer lieve mensen die ons een laatste groet kwamen geven. Het was emotioneel maar ook fijn want nu kan de reis echt gaan beginnen. Lies is nog fijn een week mee naar Engeland en was toch wel heel blij dat zij direct met mij mee ging. Inmiddels hebben we en plekje gevonden in de Sixhaven van Amsterdam na een heerlijke middag zeilen! Vertrokken met logstand 7983, aankomst AMS 8019. Nu heerlijk een aankomstdrankje en zo een hapje eten.

19 MEI ZWAAIFEESTJE TERSCHELLING

Inmiddels zijn de voorbereidingen bijna ten einde en was het nu toch echt tijd voor een zwaaifeestje! Laurens nam onze gasten mee aan boord van de Johanna Engelina en Andre vaarde met ons mee met de Privateer. Vrijdag zijn wij aangekomen in Harlingen waar wij de laatste boodschappen hebben opgehaald en gasten welkom hebben geheten aan de Johanna Engelina. Zaterdagochtend kwamen er nog wat extra gasten aan boord en konden wij op weg naar Terschelling waar we een erg leuk feest hebben gehad. Onderweg heel wat lol gehad met vaatdoekjes, putsen met water en sauzijzenbroodjes. Wij danken iedereen die dit weekend enorm heeft laten slagen!

22 MAART SPINNAKER EN HYDROVANE

Vandaag een paar uurtjes het water op geweest. De mist trok slecht op maar we besloten toch om even te gaan zeilen. Weinig wind maakte het mogelijk om mijn zelf gemaakte spinnaker uit te proberen. Ook hebben we de hydrovane een paar weken geleden gemonteerd dus ook deze konden we eens uitvoerig testen. De haven uit op het grootzeil, geen bootjes om ons heen, instructies gegeven aan Lies en de spinnaker gehezen. Wat een lap zeil, de wind blies hem lekker vol en al snel hadden we de performance meter een paar keer boven de 100%. Toen de boot stabiel vaarde hebben we de hydrovane laten sturen, helaas door veel te weinig wind (kleine 5kn) wilde hij het roer niet omdrukken. Ons plan om richting Lemmer te varen hebben we halverwege maar gestaakt vanwege de wind die eruit viel en zijn we lekker terug gegaan naar de haven van Enkhuizen.